MINDER KOOLHYDRATEN

Als het afvallen met gezonde voeding niet lukt, of als u diabetes type 2 heeft, dan werkt het vaak goed om over te stappen op een voeding met minder koolhydraten.

Er bestaan verschillende varianten van een koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt dieet. Koolhydraatarm betekent maximaal 20-30 gram koolhydraten per dag. Dit is een strenge variant, die vaak voor een korte tijd vol te houden is. Deze variant kan leiden tot tekorten in de voeding en vervelende klachten zoals obstipatie of een vieze adem. Hierbij eet u geen fruit, brood (ook niet een beetje), geen aardappels/rijst/pasta etc nemen. Deze variant raad ik meestal niet aan.

In de koolhydraatbeperkte variant kijken we naar de hoeveelheid koolhydraten die u gewend bent om te gebruiken en van daaruit zoeken we naar mogelijkheden om minder koolhydraten te gebruiken. Dan komen we vaak uit op 75-100 gram per dag. Hierbij eet u wel twee stuks fruit per dag, af en toe een sneetje brood of aardappels. Het is niet de bedoeling om honger te lijden, dus samen kijken we naar andere voedingsmiddelen die goed vullend en lekker zijn.

De voordelen van een koolhydraatbeperkt dieet
  • Het helpt om te bloedsuikerspiegel te verlagen
  • Afvallen gaat makkelijker
  • Mensen die medicatie gebruiken ivm diabetes kunnen dit vaak verminderen of er soms zelf mee stoppen (let op, sleutel hier niet zelf aan, overleg dit met praktijkondersteuner of arts!)
  • Er zijn oneindig veel lekkere recepten. U kunt dus lekker en goed blijven eten
  • Omdat u wat meer eiwitten en (goede) vetten gebruikt, verzadigt het goed en heeft u geen hongergevoel
Wat kunt u wel/niet eten?

Groente: mag onbeperkt, hoe meer hoe beter.

Fruit: 2 stuks per dag, alleen in de vorm van echt fruit. Geen vruchtensap, fruitsmoothies of moes

Aardappelen, rijst, pasta, brood: in beperkte mate en alleen de volkoren varianten: volkoren brood (of koolhydraatarm brood), zilvervliesrijst, volkoren pasta. Hoever deze beperking is, hangt af van uw doelen en gezondheid.

Zuivel: beperkt, soms vol, soms mager (hangt van uw persoonlijke situatie af)

Vlees/Vis/Vegetarisch product: dagelijks, maar wel met een maximum