Hoe overleef ik een all inclusive vakantie (zonder aan te komen)?
Hoe overleef ik een all inclusive vakantie (zonder aan te komen)?

Afgelopen week was ik op Lanzarote in een all inclusive hotel. Ik hoor vaak op het spreekuur terug: ‘Wat kan ik het best kiezen? Want ik wil niet aankomen’.

Om te beginnen kun je jezelf afvragen wat je doel is. Afvallen op vakantie hoeft niet, toch? Maar het is zonde als je de afgevallen kilo’s er weer bij krijgt. Mijn tips:

Tip 1: Neem drie maaltijden

Neem drie maaltijden en verder geen tussendoortjes. Over het algemeen waren mijn maaltijden wat groter dan thuis, dus redde ik het wel tot de volgende maaltijd.
Sla geen maaltijd over. Het is misschien verleidelijk als je een dag op stap bent: uitgebreid ontbijten en dan te wachten tot het avondeten. Vaak krijg je toch in de loop van de middag trek en de dingen die je dan gaat eten zijn meestal niet goed voor je gewicht.
Ik ben ook een paar dagen op stap geweest, een keer was ik 5 minuten met de auto van het hotel en ben ik teruggereden om daar te lunchen. Op dag twee heb ik in de plaatselijke supermarkt brood en kaas gekocht voor de lunch (aangezien het ontbijt flink was, hoefde de lunch niet heel uitgebreid te zijn). Flessen water lagen al in de auto. De derde dag heb ik in een restaurant gegeten. Ik had er voor kunnen kiezen weer brood te halen, maar vond het ook leuk om een keer ergens anders te eten dan het hotel.

Tip 2: Drankjes

Zeker als het warm is, is het belangrijk genoeg te drinken. In ons hotel stond een sapmachine waar je de hele dag uit kon tappen. Een glas vruchtensap van 200 ml bevat ruim 90 kcal (dat zijn meer dan 5 suikerklontjes). Als je er meerdere per dag van neemt, kan dat behoorlijk aantikken.
Het best is om water te nemen. Koffie en thee (zonder suiker) zijn natuurlijk ook prima. Als je hier even geen zin in hebt, neem (1 keer per dag?) een sapje of neem een paar keer water met sap door elkaar. Mijn kinderen hadden het niet in de gaten als we hun sap verdunden met water. Jij misschien ook niet 😉 .
Een glas bier of wijn bevat aardig wat kcal. Op vakantie, zeker als het warm is, drink je misschien meer dan thuis. Een glas wijn (150 ml) levert 120 kcal. En een glas bier (250 ml) levert 110 kcal. Als je op vakantie dagelijks meerdere alcoholische dranken neemt, kun je alleen daarvan na 1-2 weken al een kilo aangekomen zijn. Welk doel is hierin haalbaar? Sla je een paar dagen over met drinken? Of beperkt je je alleen tot de avond met drinken? Bedenk van te voren wat realistisch is.

Tip 3: Het ontbijt

Bij het ontbijt kon ik van alles kiezen. Engels ontbijt (bonen, eieren, spek), yoghurt, fruit, brood, zoete broodjes (chocoladebroodjes, cake, koek).
Ik koos voor de yoghurt (naturel, want in vruchtenyogurt zit behoorlijk veel suiker) met fruit en muesli. Hierin deed ik vers fruit en droge muesli, dus niet de chocopops, smacks of cornflakes ivm de vele suikers die hierin zitten. Soms (voor lekker) nam ik daarna nog een stukje een omelet.

Tip 4: Lunch en diner

De lunch bestond uit een warme maaltijd. Heerlijk! En een warme maaltijd hoeft niet perse ‘slechter’ te zijn dan een broodmaaltijd. Groente kun je onbeperkt eten. Dus hier schepte ik flink wat van op. Meestal was er volop keus, dus nam ik bijvoorbeeld wat salade en warme groente, zoals gebakken of gegratineerde groente. Daar nam ik er een klein stukje vis/vlees bij en een klein beetje rijst/pasta.
Als toetje nam ik vaak nog wat fruit. Er was een tafel vol met pudding, taart, en fruit. Soms nam ik meerdere soorten fruit, met 1 klein stukje taart erbij. Maar meestal alleen fruit. En had ik taart bij de lunch? Dan niet meer bij het diner.

 
Doen: de helft van je bord vullen met groente, ook als je voor een 2e ronde gaat. De andere helft van je bord vul je met vlees/vis en pasta/rijst/aardappel (liefst niet te vaak patat). Je mag jezelf best af en toe verwennen met iets ‘minder gezonds’ zoals patat, iets andere uit de frituur of taart, maar beperkt het aantal keren dat je dit doet.

Tip 5: Beweging

Blijf bewegen. Je kunt je sportkleding meenemen (vaak zijn er in hotels fitness ruimtes). Ik probeerde elke dag een stuk te wandelen. Mijn stappenteller gaf meestal tussen de 10.000 en 20.000 stappen aan.

Tip 6: De weegschaal

Ga nooit, maar dan ook nooit, de dag nadat je thuis bent gekomen op de weegschaal staan! Dit is niet representatief. Je houdt misschien wat vocht vast door de warmte of door de reis. Dus wacht altijd een dag of 4 voordat je gaat wegen.

 
Weer thuis pak je je eigen ritme op, misschien valt het tegen omdat je wat strenger bent dan op vakantie. Maar je kunt het!

Koolhydraatarm?

Dat is heel goed te doen bij een all inclusive hotel. Bij het ontbijt kunt je ei of (naturel) yoghurt kiezen. Bij de lunch en diner kies je veel groente en vlees/vis. Afhankelijk van hoeveel gram koolhydraten je per dag eet, kun je 1-2 keer per dag fruit nemen. Neem geen sap, koekjes, ijs, taart etc.